Inleiding

Herkenning of verwondering

Velen leven in het 'feest der herkenning' in plaats van in verwondering. Herkenning is een levenshouding waarbij je er, bewust of onbewust, op uit bent om alleen zaken te accepteren die je herkent en die overeenkomen met datgene wat je in gedachten hebt. Het is echter een kunst om kind te blijven en te leven in blijvende verwondering. Als kind verwonderen we ons voortdurend, maar naarmate we ouder worden verleren we het. 'Feest der herkenning' en 'zoektocht met verwondering' staan lijnrecht tegenover elkaar. Openstaan voor het laatste is een levenskunst. Verwondering leidt tot minder materialisme en haast. Of zoals iemand zei: ‘Van alle emoties is verwondering de meest aantrekkelijke en begerenswaardige’. Met die houding is Abraham op reis gegaan. Hij was in staat om in verwondering open te staan voor de realiteit om hem heen. Dat is tegengesteld aan de vastgeroeste herkenning, kijken naar de dingen met de vraag of die overeenkomen met het stramien dat zich gevormd heeft in je gedachten. Daardoor kom je nooit meer in contact met de realiteit, maar alleen nog met datgene waarvan je vindt dat het herkenbaar en dus acceptabel is.

(Citaat L. Erwteman Beth Yeshua Amsterdam)

Klaagliederen 3:40

Laten wij onze wegen onderzoeken en doorzoeken,

en laten wij terug keren naar de Heere!

 

Het doel van deze studie/overdenking is een dialoog te voeren in de geest van liefde en zachtmoedigheid.

Gelieve dit niet te lezen om bewijs te vinden dat het verkeerd is. De Joden uit Berea van Handelingen 17:10-11 waren edel omdat; ze zochten om te zien of wat Paulus zei, waar was.

Ze deden geen poging om te bewijzen dat wat hij zei fout was.

 

Deze studie is niet geschreven om u boos te maken, of u te ergeren.

Het is geschreven vanuit een verlangen om eerlijk met u na te denken over Bijbelse onderwerpen.

God is het waard dat wij Hem en Zijn Woord serieus nemen. Zelfs als het ons pijn in het hart zou doen, moeten wij dat ervoor over hebben, als het gaat om de eer en wil van God.

 

Ik vraag u alleen gebruik te maken van de Schrift, om te komen tot uw conclusie, geen emotie.

Vergeet traditie voor een tijdje en probeer niet anders te accepteren dan wat het Eerste[1]- en Nieuwe Testament (ET en NT) te zeggen hebben.

 

Hartelijke groet,

Walter

 

[1] In deze studie wordt de term Eerste Testament gebruikt voor wat voor velen bekend is als het Oude Testament.

Uitleg bij de hoofdstukken

1.     UITLEG BIJ DE HOOFDSTUKKEN

 

Joodse identiteit van de gemeente:

Het Christendom is een eigen leven gaan leiden, dat gebaseerd is op het Griekse denken met alle gevolgen van dien. Het is echter nooit de bedoeling van Jezus Christus en Zijn apostelen geweest om een nieuwe religie te stichten, los van het Jodendom! God is immers onveranderlijk, en God is de God van Israël. Dit moeten wij altijd voor ogen houden. De Bijbel is een Joods boek van kaft tot kaft ook het Nieuwe Testament is geschreven door Joden! De eerste gemeente was Joods, De Messias is Joods en zowel de 12 apostelen alsook de eerste 70 discipelen waren Joods.

Zowel het Oude en Nieuwe verbond zijn gesloten met het huis van Israël en Juda (Jer.31:31-34).

Heidenen die in God geloven en de Messias hebben aangenomen als Heiland, worden als wilde loten geënt op de edele Olijfboom Israël (Rom.11:11-24).

Heidenen verkrijgen door het geloof het burgerrecht van Israël en zij mogen mede-erfgenamen worden (Ef.2:11-22).

Maar let wel: zij worden bijgevoegde mede-erfgenamen. Maar de natuurlijke erfgenamen zijn nog steeds de gelovige Joden!

 

Traditie of de wet van God

Tradities zijn niet verkeerd zeker voor ons nageslacht en onze identiteit, wij zullen wel alles aan het Woord van God moeten toetsen.

 

Zondag of Sabbat:

In een kort overzicht wordt duidelijk gemaakt hoe God in het begin de Sabbat heiligde. God is een God van orde en structuur; Hij bepaalt wat heilig is en wat normaal is.

De lijn Sabbat als rustdag van het ET vloeit moeiteloos over in het NT en we zien dat het Nieuwe Testament bevestigt dat de Sabbat ook vandaag de dag, Gods Heilige dag is.

Om er nog wat meer woorden aan te geven is er een extra bijlage (C) toegevoegd.

 

Pesach of goede vrijdag:

In een afbeelding zijn de dagen rond de kruisiging uitgetekend, en laten zien dat Christus werkelijk drie dagen en drie nachten in het graf is geweest (het bewijs van Zijn Messias schap Matt.12:40).

Om het te begrijpen zullen we ook enige kennis van de Bijbelse Feesten moeten hebben.

 

Bijbelse Feesten:

Met een kalender overzicht wordt duidelijk hoe de Bijbelse Feesten zich ten opzichte van elkaar verhouden. Ook het tweede schema geeft goed aan dat alle Feesten naar Christus verwijzen, en met ons persoonlijk geloofsleven te maken hebben! Het zijn de generale feest repetities voor Het eeuwige Bruiloft feest wat nog komen gaat!

Ook na het ontstaan van de gemeente in Handelingen zien we dat de feesten nog steeds gehouden werden door alle gelovigen.

De vier voorjaarsfeesten zijn reeds vervuld maar de drie najaar feesten komen nog! Dus ook wij krijgen daar, bij leven, nog mee te maken.

Wie geen Bijbelse klok leert kijken kan nooit Gods uur herkennen…

 

Kinderdoop of volwassendoop:

Korte uiteenzetting hoe de Bijbel over de doop spreekt. Worden er kinderen in de Bijbel gedoopt? Wordt er opdracht toe gegeven? Wat is het verschil tussen besprenkelen en onderdompelen; en heeft de vervangingstheologie er nog iets mee te maken?

Om er nog wat meer woorden aan te geven is er een bijlage (A) en (B) toegevoegd.

 

Heilig Avondmaal of Maaltijd van de Heere:

Wat wordt er in de Bijbel met het Heilig Avondmaal bedoeld? Enkele gedachten over de inzetting/oorsprong en op welke manier, en hoe vaak het in de praktijk werd uitgevoerd.

 

Jezus of Yeshua:

Vele mensen in de kerk weten niet meer als je hen vraagt wat de echte Naam is van de Zoon van Jozef en Maria. Het is die Ene Naam onder de hemel waardoor wij Zalig moeten worden, laten we ook die Hebreeuwse Naam niet vergeten!

 

Aanvaarden van geloof of uitverkiezing:

Is de uitverkiezing de geopende deur waardoor wij zalig worden? Of is het de liefde van God de Vader dat Hij Zijn enige Zoon gegeven heeft opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar behouden wordt? En is het ook niet Zijn liefde dat de Vader zegt dat Hij niet wil dat er enigen verloren gaan?

Is de uitverkiezing Bijbels of is die leer pas gekomen na Augustinus…

 

Vrij van de wet:

Velen geloven helaas dat de wet, of beter gezegd de Thora, afgedaan heeft na de komst van Christus.

Duidelijk wordt op vele plaatsen door de Apostelen gerefereerd aan het houden van de Thora (Vijf boeken van Mozes). Het is het bewijs dat wij Zijn kinderen zijn als wij Hem liefhebben en Zijn geboden onderhouden.

 

Kip of karbonade:

God heeft uit liefde en afzondering voor zijn volk de kashrut (spijswetten) gegeven, gelden deze vandaag de dag nog voor de gelovigen uit de volkeren? We zullen de Bijbel doorgaan om daar achter te komen.

 

Voor wie zijn de beloften:

Mogen wij zomaar zeggen: ‘de Belofte voor Abraham, bevestigt Hij van (Joods) kind op kind’?

Zijn er met individuele gelovigen of met de volkeren uit de heidenen in de Bijbel verbonden gesloten?

 

Kerk of gemeente:

In een kort hoofdstuk wordt er stilgestaan tussen de verschillen van de gemeente ontstaan in o.a. Handelingen en de kerk vandaag de dag.

 

Het ontstaan van de gemeente:

Hoe en waar en met wie is de eerste gemeente in de Bijbel ontstaan en wat kunnen wij daar vandaag de dag nog van leren?

 

Gods kalender of de heidense gregoriaanse kalender:

Waarom zijn we afgestapt van de kalender die God de wereld heeft gegeven? Was die niet goed genoeg?

Waarom moeten wij nu elke dag en maand een naam van een vage god in de mond nemen, of maakt het allemaal niet zo veel uit? Zijn wij er al zo aan gewend geraakt?

Tien aanbevelingen voor Bijbelstudie

  1. Zorg voor een rustige omgeving en Begin met gebed en bid voor inzicht, leiding en opening van het Woord.
  2. Zorg dat je een Bijbelse concordantie(voor betekenis van namen) en strong vertaling(voor de betekenis van Hebreeuwse en Griekse woorden) in huis hebt, zij kunnen veel extra informatie verschaffen.
  3. probeer je ‘theologische bril’ af te zetten en sta open om onderwijs te ontvangen.
  4. Begin bij elk onderwerp waar de studie over gaat, of wat je wilt onderzoeken bij Genesis, kijk waar voor het eerst in de Bijbel over het onderwerp gesproken wordt en wat het daar betekend, daar wordt vaak een principe neergezet, waar later op doorgeborduurd wordt. Bij het einde van het boek Openbaring kan je met alle ingewonnen informatie een conclusie vormen.
  5. Alle waarheid staat vast onder twee of drie getuigen, zorg dat je altijd meerdere onderbouwingen voor een onderwerp/principe hebt en ga niet op één tekst af.
  6. Het 1e (oude) testament en het nieuwe testament vormen samen één geheel.
  7. Christus, Paulus en de apostelen hadden alleen het 1e testament tot beschikking, dus al hun leerstellingen komen daar dus ook vandaan, Christus waarschuwt om maar iets van dat Woord af te doen.
  8. Zorg dat je een grote(re) Bijbel hebt om ook e.v.t. voor je zelf teksten te arceren en meerdere betekenissen of tekst verwijzingen er bij te zetten.
  9. Zorg voor meerdere vertalingen om ook lastige teksten eens te lezen in een andere zins opbouw.
  10. Voor goede Bijbels onderbouwde studies kan ik verwijzen naar: petersteffens.nl www.wernerstauder.nl www.jair-bijbelstudies.nl of in het Engels: www.ffoz.org
TRADITIE OF DE WET VAN GOD
PDF – 753,7 KB 26 downloads
ZONDAG OF SABBAT
PDF – 864,2 KB 33 downloads
WAAROM DE SABBAT GODS HEILIGE DAG IS
PDF – 650,2 KB 45 downloads
PESACH OF GOEDE VRIJDAG
PDF – 657,5 KB 53 downloads
BIJBELSE FEESTEN
PDF – 1,0 MB 35 downloads
EXTRA FEESTEN NODIG
PDF – 669,3 KB 21 downloads
KINDERDOOP OF VOLWASSENDOOP 1
PDF – 901,9 KB 48 downloads
KINDERDOOP OF VOLWASSENDOOP 2
PDF – 945,9 KB 43 downloads
WAAROM KINDEREN VAN DE GEMEENTE NIET GEDOOPT MOETEN WORDEN
PDF – 961,1 KB 33 downloads
IS ER EEN GENADEVERBOND
PDF – 811,0 KB 18 downloads
MET WIE ZIJN DE VERBONDEN GESLOTEN
PDF – 807,8 KB 40 downloads
HEILIG AVONDMAAL OF MAALTIJD DES HEEREN
PDF – 796,8 KB 38 downloads
JEZUS OF YESHUA
PDF – 890,6 KB 32 downloads
AANVAARDEN VAN GELOOF OF UITVERKIEZING
PDF – 807,3 KB 37 downloads
KIP OF KARBONADE
PDF – 1,0 MB 43 downloads
ZIJN WE VRIJ VAN DE WET
PDF – 710,1 KB 30 downloads
HET ONTSTAAN VAN DE GEMEENTE
PDF – 409,7 KB 27 downloads
KERK OF GEMEENTE
PDF – 740,2 KB 28 downloads
GODS KALENDER OF DE HEIDENSE GREGORIAANSE KALENDER
PDF – 631,1 KB 48 downloads
Is Jezus Met Kerst Geboren
PDF – 728,4 KB 24 downloads
Hebreeuwse Of De Griekse Denkwijze
PDF – 774,8 KB 28 downloads
Thora Wat Betekent Het Voor Ons Pdf
PDF – 663,7 KB 1 download

AFSLUITING

AFSLUITING

 

Hoe kunnen Christenen het voor elkaar krijgen om de Joden echt jaloers te maken?

Door het goed te maken met Israël, vergeving te vragen voor de zware schuld die de kerk door de eeuwen heen op zich geladen heeft ten opzichte van Gods uitverkoren volk.

Door Yeshua en Zijn Gemeente weer de Joodse identiteit terug te geven.

Door alle heidense tradities uit de kerk te bannen en de Sabbat en de Bijbelse feestdagen in ere te herstellen.

Dan pas komen we geloofwaardig over. Het belangrijkste daarin is dat we Gods liefde in de praktijk brengen en aan de Joden laten zien. Als wij overeenkomstig 1 Korintiërs 13 een sterke onderlinge liefdesband hebben en die liefde ook kunnen uitstralen naar buitten toe, dan smelten de harten van het verharde deel van Israël. Dan pas zullen zij op ons jaloers zijn!

Laten wij Jezus vragen om ons hierbij te helpen. Hij kan het en wil het!

De vraag is: willen wij het ook?

 

Uitdrukkelijk wil ik vermelden dat dit document niet bedoeld is om de kerk af te serveren of op enige wijze in een kwaad daglicht te stellen. Zie het als schudden aan de boom: Zijn onze denkwijzen en het aanvaarden van leerstellingen, dogma’s, en gewoontes door de geschiedenis heen zo vertrouwd geworden dat we niet meer anders weten? Slapen wij?

 

Het document is zo opgesteld om het voor iedereen toegankelijk te maken: in duidelijke heldere taal, en zonder lange theorieën.

Voor iedereen zijn de teksten op te zoeken en te controleren, om er ook zelf achter te komen dat als wij Gods Woord laten staan zoals het er staat, alles precies klopt en alles precies uitkomt. (Zie bv de Bijbelse feesten)

Maar o wee als wij als mensen ons met dat Woord gaan bemoeien (zoals in de kerkgeschiedenis helaas zo vaak is gebeurd en veel instellingen een ‘christelijke antisemitische’ oorsprong hebben) dan moet er gepuzzeld, geschoven en gedraaid worden om Bijbelse zaken goed voor de dag te laten komen en passend te maken.

 

Leest u nog één keer goed het citaat door dat in de inleiding staat. Ga naar het bos, strand of een rustige plek en ga hier eens over mediteren…

 

Joh. 17:21-23: Opdat zij allen één zullen zijn… Opdat de wereld erkent dat U Mij gezonden hebt en hen liefgehad hebt, zoals U Mij hebt liefgehad.