Vervangingsleer

De meeste mensen hebben er weleens van gehoord, de term: ‘vervangingsleer’ of ‘vervangingstheologie’.

Maar wat houdt dat nu in vandaag de dag  en wat wordt er nu precies mee bedoeld?

Wij willen proberen in zo eenvoudig mogelijke uitleg er wat woorden aan te wijden, zodat voor iedereen straks duidelijk is wát de vervangingsleer is. En wat het vandaag de dag nog voor een uitwerking heeft.

Voor de oorsprong van de vervangingsleer verwijzen wij graag naar het hoofdstuk Traditie of de wet van God op deze site.

 

Citaat

De meeste predikanten vandaag de dag lijken niet te beseffen welk doorwerking de vervangingsleer nog steeds heeft. Zoals we op een site aantroffen: “De gedachte dat God Zijn verbond met Israël heeft verbroken en nu toegepast heeft op de kerk, die visie leeft nog wel in hyper calvinistische kringen, maar is in grote lijnen vrijwel verdwenen uit de reformatorische kerken. De kinderdoop staat daar volledig los van”. Wij zullen dit citaat straks verder uitwerken.

Inderdaad zal binnen de meeste gemeenten niet meer openlijk gepredikt worden dat Israël heeft afgedaan door hun (collectieve) ongeloof en de kerk daarvoor in de plaats is gekomen.

Helaas heeft de uitwerking van de vervangingsleer zijn werk wel degelijk gedaan binnen veel kerkelijke gemeenten en heeft het vandaag de dag nog grote invloed hoe wij de Bijbel lezen en hoe ‘onze leer’ er uit ziet.

 

Hierdoor is de relatie met Israël verloren geraakt en is het christendom een religie op zichzelf geworden, helemaal los van het Jodendom, met eigen instellingen, eigen denkwijzen, eigen formulieren, eigen voorschriften, eigen dogma’s, een eigen (kerkelijk) jaar, eigen bid- en dankdagen, eigen feesten, en verder:

  • De leer dat de Doop i.p.v. de besnijdenis is gekomen.
  • Kinderdoop i.p.v. gelovigendoop
  • Zondag i.p.v. de heilige sabbat
  • Kerst i.p.v. de Bijbelse feesten
  • Uitverkiezingsleer i.p.v. God vraagt gehoorzaamheid en geloof
  • Sacrament van het Heilig Avondmaal i.p.v. Zijn dood gedenken met Pascha maaltijd.
  • Nieuwe kerkelijke religie los van het Jodendom
  • De kerk is de gemeente des Heeren i.p.v. Het gelovige deel uit Israël is dé gemeente.

(voor de inhoud van deze boven genoemde onderwerpen lees de studies/overdenkingen op deze site onder het kopje onderwerpen)

 

Het heil is uit de Joden

Door de eeuwen heen was het merendeel van de christenen van mening dat de kerk in de heilsgeschiedenis als het ‘geestelijk’ Israël in de plaats van het ‘aardse’ Israël zou zijn gekomen. En dat alle beloften uit de Bijbel aan de Joden zouden zijn ontnomen en God Israël als volk zou hebben verworpen, omdat zij Jezus niet collectief als hun Messias erkennen. Ook dat alle aan Israël beloofde zegeningen tijdelijk terecht zijn gekomen bij het christendom (de kerk) die beschouwd wordt als de Nieuwtestamentische voortzetting van het Oudtestamentische Israël en daarom in onze tijd als Gemeente des Heren beschouwd dient te worden.

Dat is in het verleden vaak aanleiding geweest tot zware vervolging en discriminatie tegen het Joodse volk. Met name de rooms katholieke kerk maakte de Joden tot een minderwaardige soort, maar ook Luther heeft hier deel aan gehad.

Op deze manier gingen zowel de roomse als de reformatorische christenen volledig voorbij aan Gods Woord, waarin Paulus duidelijk schrijft: “Dan is nu mijn vraag: Heeft God Zijn volk soms verstoten? Beslist niet! (Rom.11:1-2).

Op grond van de Schrift moeten wij dus erkennen dat God Zijn eigen volk Israël helemaal niet verstoten heeft! De kerk is daarom niet het geestelijk Israël, dat in de plaats van het volk Israël is gekomen! Israël werd ten onrechte vergeestelijkt en men moet Gods Woord opnieuw gaan lezen en luisteren naar de Joodse stemmen uit het OT en NT want beide zijn Joodse boeken.

De gemeente des Heren vandaag de dag bestaat dus uit het gelovige deel van Israël inclusief de gelovigen uit de volken die zich hier bij aangesloten hebben door het geloof in de God van Israël en de Joodse Messias Yeshua (Jezus) lees hiervoor Rom.11

 

Het Joodse volk is nog steeds het Bijbelse Israël, en de verbonden met God zijn nog steeds van hen, want niet alleen het oude, maar ook het nieuwe verbond is met Israël gesloten!

Daarom schrijft Paulus terecht: “Immers, zij zijn Israëlieten, hunner is de aanneming tot zonen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften, hunner zijn de vaderen en uit hen is, wat het vlees betreft, de Messias, die boven alles, God te prijzen tot in eeuwigheid! Amen!” (Rom.9:4).

Dát was het, wat Jezus bedoelde toen Hij tijdens de Pesach maaltijd (avondmaal) gezegd heeft: “Dit is Mijn bloed van Mijn verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden!” (Math.26:28)

Niet-Joden, die vreemd waren aan de verbonden der belofte en uitgesloten van het burgerrecht van Israël, werden door het bloed van Jezus weliswaar mede-erfgenamen (Ef.3:6), maar de erfgenamen zijn nog steeds de gelovige Israëlieten. Door dit te aanvaarden geeft u het Nieuwe Testament aan Israël terug en daarmee zijn rechtmatige plaats. De woorden van Jezus krijgen voor u dan een nieuwe inhoud: “Gij aanbidt wat gij niet weet, wij aanbidden wat wij weten, want het heil is uit de Joden!” (Joh.4:22).

 

Joodse identiteit van de Bijbel

De Bijbel kan niet in tweeën gedeeld worden, want de hele Bijbel is Joods van kaft tot kaft.

De eerste gelovigen in Jezus op aarde waren Joden.

De eerste gemeente (kerk) werd gesticht door Joden.

De Messias Jezus was Joods (en geen identiteitloze Verlosser).

Het evangelie is in de eerste plaats aan de Joden gegeven.

De 12 apostelen waren Joods.

De eerste martelaren die stierven voor de verspreiding van het evangelie naar de heidenen (wij) waren Joden.

Zowel het oude en nieuwe verbond zijn met Joden gesloten.

De Messias Jezus komt terug in het Joodse land.

Hun (de Joden) zijn de woorden van God toevertrouwd.

De Bijbel is geschreven vanuit een Joodse denkwijze, wij zullen de Bijbel dus moeten leren lezen door een Joodse bril, en niet door een Nederlandse bril met een (reformatorisch) filter. Óók het NT moeten wij zo lezen ondanks dat het in de Griekse taal geschreven is.

 

Wij kunnen dat Woord alleen maar ten volle begrijpen als wij het lezen in de oorspronkelijke Joodse context. We zullen onze belemmerende kerkelijke tradities en dogma’s opzij moeten leggen.

Redenen genoeg om hier eens even bij stil te staan, onze Bijbel is dus Joods en komt niet uit de Biblebelt…….

De kerk heeft geen reformatie nodig, maar een totale restauratie! Wij moeten niet terug naar de tijd van de (nadere) reformatie, wij moeten terug naar de Bron!

 

Afsluiting

In een paar alinea’s hebben wij geprobeerd uit te leggen dat de Bijbel van Joodse komaf is en dat in onze kerkgeschiedenis er een afschuw van Joden en hun (Bijbelse) gebruiken is geweest, dit heeft grote gevolgen voor de leer in de kerk en werkt nog altijd diep door. Hierdoor zijn vele Bijbelse inzettingen verdraaid of veranderd. Dit zijn natuurlijk ernstige zaken waar van wij moeten terug keren. Hoe?

Door het voorbeeld te volgen van de mannen uit Macedonië, die richting Paulus riepen: “kom over en help” (Hand.16:9)

Wat weerhoud ons ervan hetzelfde te doen en te luisteren naar voorgangers/evangelisten van Joodse origine die geloven in hun eigen Joodse Messias, wat kunnen wij van hun Bijbeluitleg leren?

Of leggen wij onze oren liever te luisteren bij (vertrouwde) sprekers die antisemitische standpunten verkondigden zoals (o.a. Luther,  Augustinus en Calvijn) en vele anderen, die door kerkelijke dogma’s leringen hebben geïntroduceerd los van de Joodse oorsprong van de Bijbel.

 

Voor goed Bijbels onderwijs los van de vervangingsleer verwijzen wij graag naar de volgende sites www.petersteffens.nl of www.wernerstauder.nl of www.jair-bijbelstudies.nl of in het Engels: www.ffoz.com

Wij wensen u een gezegende studietijd toe!

Maak jouw eigen website met JouwWeb