Wat is Messiaans?

We kennen het allemaal wel; iemand roept iets en we hebben er gelijk een ‘plaatje’ bij van wat diegene precies bedoeld.

Iemand zegt: ik ben overgegaan van de oud gereformeerde gemeente naar de Christelijk gereformeerde kerk. Een ander zegt: Mijn moeder zit nog steeds in de Rooms Katholieke kerk. Weer een ander; mijn buurmeisje zit bij een evangelische gemeente of: Mijn buurman is een echte moslim en gaat elke vrijdag trouw naar de moskee.

Wij gaan naar een Messiaanse gemeente ………. En nu valt het stil, want wat is dat nou weer?

Misschien wel een terechte vraag: wat is Messiaans? Wij geven hier graag wat uitleg over.

 

Wat geloven wij

Messiaanse gelovigen geloven in de God van de Bijbel (de God van Israël) Die hemel en aarde geschapen heeft, en in Zijn Zoon die zal wederkomen zoals Hij ook opgevaren is ten hemel, om de nieuwe aarde te geven aan hen die geloven in de Zoon van Gods liefde.

Met Messiaans drukken wij uit onze verbondenheid met Gods uitverkoren volk Israël uit.

Israël is de olijfboom (Romeinen 11) zij mochten altijd al drinken uit de wortel. Door geloof worden wij, heidenen, uitgenodigd om tussengevoegd te worden in de olijfboom en mogen ook de zegeningen ontvangen die God door Israël aan ons wil geven. Wij komen bij het gelovige deel van Israël! En niet Israël komt bij de kerk!! Dit is een belangrijk en zeer wezenlijk gegeven.

 

Mensen vragen wel eens je hoeft toch geen Jood te worden of Joodje te spelen of hun gebruiken over te nemen? Dat klopt helemaal, dat wordt vanuit de Bijbel niet van ons gevraagd.

 

Praktisch

Praktisch gezien betekent het dat wij, als Nederlanders, ons niet hoeven te laten besnijden, in de diensten geen keppeltje dragen, of schuildraden aan onze kleren maken of een gebedskleed om doen, omdat dit met de Joodse identiteit te maken heeft.

Verder zijn er gebruiken waar de één wel en de ander zich niet mee bezig houdt. Daar zijn mensen vrij in (bv op de sjofar blazen of bij Feesten witte kleding dragen). Zoals er (uiterlijke) verschillen zijn binnen traditionele kerkgemeenschappen, zo kunnen die er ook zijn in Messiaanse gemeenten.

 

Op vrijdagavond, met de maaltijd, begint voor ons de rustdag die God de mensheid heeft gegeven; de Sabbat. Op zaterdagmorgen komen wij samen in een dienst waar wij God mogen aanbidden en van uit Zijn Woord ons laten onderwijzen.

Wij belijden dan ook onze verbondenheid met Gods volk, Israël, in de geloofsbelijdenis (Deut. 6:4-9).

De schriftlezing komt vaak uit 3 gedeeltes uit de Bijbel: Thora (1e vijf boeken uit de Bijbel en het fundament voor de rest), de profeten en het Nieuwe Testament.

Een belangrijk onderdeel van de dienst is ook het zegenen van de kinderen.

Wij vieren de 7 Bijbelse feesten (Lev. 23) mee met Israël, omdat God deze Feesten gegeven heeft om te vieren. Én deze feesten zeggen ook veel over Zijn toekomst met de wereld.

Messiaanse gemeenten staan ‘los’ van kerkgeschiedenis en kerkelijke tradities en -geschriften en halen gebruiken alleen vanuit de Bijbel.

 

Oorsprong

In Messiaanse gemeenten wordt geleefd met het besef dat de Bijbel van Joodse komaf is, en in de eerste plaats voor Israël bedoeld is. De Bijbel is een Joods boek van kaft tot kaft. De Zaligmaker Jezus Christus was een Jood en kwam allereerst voor de Joden. Het Evangelie is Joods. De eerste gelovigen in Jezus waren Joden. De eerste gemeente op deze wereld werd gesticht door Joden. Alle discipelen waren Joden. En alle ‘denkpatronen’ in de Bijbel zijn Hebreeuws (Joods) georiënteerd, ook in het NT ondanks dat het in het Grieks geschreven is. Het is nooit de bedoeling van Christus en Zijn apostelen geweest om een nieuwe religie te stichten los van het jodendom!

 

Tot slot

Heeft u nog vragen over het ‘messiaanse’ gedachtengoed alle vragen zijn welkom, u kunt ze stellen via het contactformulier, of via wvbezooijen@hetnet.nl .

En uiteraard welkom om hier thuis met ons samen de sabbatmaaltijd te gebruiken en met elkaar door te spreken over deze zaken, zie hiervoor het kopje sabbatsmaaltijd.

 

Shalom,

Walter & Els

Maak jouw eigen website met JouwWeb